background
Northern Voices

5 november: Een kroning zonder koning.

Deze recensie is overgenomen van de blog van Ada Waninge-Vrieswijk. Dank je wel Ada!

Twee weken geleden vroeg Gerard of ik met hem mee ging naar een concert the Northern Voices. Hmmm. Moest ik over nadenken. (Vrije zaterdagavond enzo….).
Northern Voices viert dit jaar haar 5-jarig bestaan. Hun dirigent is Edwin Velvis. (Hij is ook dirigent van InBetween, het koor waar Gerard bij zingt). Edwin viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum als dirigent. Als een soort kroon op deze jubilea voerde het koor the Coronation Anthems van Händel uit.

Gerard wachtte mijn ja of nee niet af en bestelde twee kaarten. Verstandige man. Gisteravond zaten we in een bomvolle A – kerk in Groningen. Ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten. Op internet had ik de Coronation Anthems opgezocht. Mooi! Moeilijk! Wat een prestigieus project. Het zijn toch amateurs?

Achteraf was mijn twijfel ongegrond, want ik had een fantastische avond! The Coronation Anthems zijn voor het eerst uitgevoerd in 1727 bij de kroning van George II. Gisteravond voerde men dat spektakel nogmaals uit. Een koor, een symfonie-orkest, orgel, trompetten en trommels; alleen de koning miste. Ademloos heb ik zitten luisteren. Wat een mooie muziek. En we mochten zelfs meezingen! Couplet 2 en 3 van ‘Come holy ghost’. Ook moesten we gesproken hulde brengen. “All rise” riep één van de koorleden en de hele kerk ging staan. “God save King George!” riepen we allemaal.

Wat een bijzondere belevenis. Het koor stond te stralen daar voor in de A – kerk. Je zag de zangers genieten van wat ze aan het doen waren. Ze kenden de stukken goed en het leek alsof het vanzelf ging. Dat is natuurlijk niet zo. De verschillende stemmen en verschillende loopjes staan niet vanzelf zo mooi onder elkaar. En dan moet het orkest er ook nog bij. Respect en bewondering dwongen ze af gisteravond.

In het koor zingen twee mannen die wij kennen van de kerk. Eildert zingt tenor en Jan bas. Er waren dus fans uit Roden en ook een aantal InBetween-leden uit Leek. In de pauze sprak ik één van hen. Zij was ook erg enthousiast. “Bij zo’n koor wil ik ook wel zingen, ik wou dat ik dat kon!” Wishful thinking, dat wist ze zelf ook wel.
“Nou ja, ze hebben ook mensen nodig om naar hen te luisteren, laat ons dat dan maar doen.” Met genoegen.
Een kaartje kostte 16 euro. Spotgoedkoop. De organisatoren hebben achter de schermen hard gewerkt (crowd-funding, subsidies, geld-inzamel-acties) om het hele gebeuren financieren. Ze hebben hun nek uitgestoken en hebben ons een fantastische avond gegeven. A Coronation Concert zonder koning. Maar het publiek voelde zich de koning te rijk!

Letter of Recommendation

In februari 2015 heeft Northern Voices een aantal concerten verzorgd in de Lincoln Cathedral, waaronder een traditionele Evensong.

Na afloop mochten wij een zogenaamde "Letter of recommendation" (aanbevelingsbrief) ontvangen met ondermeer de volgende tekst:

"....Northern Voices sang Evensong at Lincoln Cathedral on Wednesday 25th February, 2015 and we were very impressed with standard of their singing. They have a first class organist in Henk de Vries.....

....their singing as a whole was a marvellous contribution to Evensong.

....As a choir, they proved to be fine musicians - pleasant, accommodating and a delight to work with. I am very happy to recommend them in their wish to sing in other churches and cathedrals.

Subdean

10th March, 2015"

Foto: Willy Jansen

Subliem kerstconcert Northern Voices

RENNIE VEENSTRA | Nieuwsblad van N.O.-Friesland

Over het kerstconcert in de Mariakerk te Buitenpost op 21 december 2014

Edwin Velvis, dirigent van het kamerkoor Northern Voices, draagt de Engelse koormuziek een warm hart toe. Een kerstconcert zonder dit genre bestaat bij hem bijna niet. Componisten en arrangeurs als Stainer, Gardner, Noble, Rutter, Vaughan Williams en Willcocks waren dan ook goed vertegenwoordigd tijdens het kerstconcert, dat zondagmiddag onder zijn leiding plaatsvond in de Mariakerk in Buitenpost.

Al meteen in ‘O radiant dawn’ van de Schotse componist James MacMillan (1959) etaleerde het koor zijn soepele kneedbaarheid, die leidde tot zeer zuivere, sfeervolle en gevarieerd dynamische zang.

© FDS-Fotopress

Niet alleen dit werk profiteerde van de als het ware instrumentale instelling van de koorzangers, ook alle andere composities hadden baat bij de uiterst professionele houding van de amateur-musici.

Zo was er bij voorbeeld sprake van perfect gefraseerde coupletzang bij ‘The truth from above’ en ‘In night’s dim shadow lying’ , van transparante polyfonie bij ‘How beautiful upon the mountains’ en van goed getimede ritme-accenten bij ‘Tomorrow shall be my dancing day’en ‘Jesus Child’.

Van beide laatste werken spatte de vreugde bijna letterlijk af.

Collectieve frisheid en vreugde ademden ook ‘Laudate’ van de Noorse componist Knut Nystedt (1915) en de bekende ‘Sussex Carol’. Laatstgenoemd werk begon ietwat gehaast (misschien in overeenstemming met de tekst), maar liep via een spannend traject uit op een wonderschone climax.

Meer ingehouden en passend bij het karakter van een wiegelied werden ‘Quelle est cette odeur agréable’, ‘The Infant King’ en ‘Suo Gân’ ten gehore gebracht. Alle lof voor de solistische inbreng en de bijzonder evenwichtige koorzang.

Norther Voices in Buitenpost op 21 december 2014

© FDS-Fotopress

‘O magnum mysterium’ van de Amerikaanse componist Morten Lauridsen (1943) werd als themacompositie naar voren geschoven. Het werk kreeg een volmaakt serene vertolking en was een voorbeeld van hechte homogeniteit.

Evenals menig ander werk werd het a capella uitgevoerd.

Een werk met orgelbegeleiding was onder andere ‘When Jesus was born’ van Mendelssohn. Organist Henk de Vries maakte zich in het gloedvolle werk, eindigend met de melodie van ‘O kom, o kom, Immanuel’ op gepaste wijze volkomen onmisbaar.

Als zodanig gedroeg hij zich ook tijdens andere begeleidingen, die ofwel dienend ondersteunden ofwel sprankelend tegenspel boden.

Als solist was hij te horen in ‘Nun komm der Heiden Heiland’ en ‘Fantasia in G-dur’ van Bach en in ‘Nun danket alle Gott’ van Siegfried Karg-Elert.

Al had hij wat mij betreft meer kerstrepertoire mogen spelen, hetgeen hij te berde bracht was technisch en muzikaal prima in orde en getuigde van oorspronkelijkheid, durf en visie.

Northern Voices - where music flowS